Diensten
Een onderneming of organisatie – of deze nu starter, gevestigde kmo of volwassenen bedrijf met internationale vertakkingen is – bevindt zich altijd in één of andere fase van haar levenscyclus met de daaraan verbonden uitdagingen: Kiem-Opstart-Groei-Maturiteit-Expansie-Inkrimping/Crisis-Exit. Ons advies- en ondersteuningspalet is opgebouwd rond de diverse fases in die levenscyclus binnen de functionele bedrijfsdomeinen, en is aangepast aan de specifieke uitdagingen en behoeften.
Een goed begrip van de specifieke fase waarin een onderneming zich bevindt, zal er zonder meer toe bijdragen om de toekomstige uitdagingen en risico’s beter in te schatten en zich hierop voor te bereiden zodat men beter gewapend is om de juiste zakelijke beslissingen te nemen.
Niettemin is elke fase uniek, met specifieke uitdagingen, aandachtspunten en financieringsbehoeften. Derhalve is elke adviesverlening per fase hierop geënt en eveneens uniek en maatwerk.
Grow
Mature
Expand
Grow
Fase 1 - Kiem
De kiemfase staat voor het prille begin van de levenscyclus – wanneer er enkel nog maar sprake is van een zakelijk idee, concept of opportuniteit. Dit is de wieg van een nieuwe onderneming of organisatie
Uitdagingen
-
Hoe het idee omvormen tot een leefbaar concept met groei- en winstperspectieven?
-
Hoe als organisatie structureel opportuniteit nastreven en de markt benaderen?
-
Hoe de onderneming op doordachte wijze positioneren als nieuwe speler op de markt?
-
Hoe het idee en de benodigde structuur financieren?
-
Wat wil de onderneming bereiken en nastreven? Omzet? Winst? Waarde? Naambekendheid?
Aandachtspunten:
-
Het idee moet zich kristalliseren in een business plan dat aansluit met de beschikbare kennis en vaardigheden
-
Men moet zich beraden over een toekomstige structuur en het business model;
-
Met moet een gedegen ontwikkelplan opstellen en de financieringsnoden zo goed mogelijk inschatten
-
Zorgvuldig plannen waar de onderneming binnen 5 jaar of 10 jaar wil staan en hoe ze daar zal geraken
-
Veilig stellen van mogelijke financieringsbronnen (eigenaars, vrienden en familie, leveranciers, klanten en via subsidies)
Fase 2 - Opstart
De onderneming is ondertussen opgericht en bestaat als legale entiteit. Goederen en/of diensten zijn in productie en de eerste klanten zijn een feit.
Uitdagingen
-
Hoe tewerk gaan als de financieringsbehoefte werd onderschat?
-
Wat dient er aangepast te worden als de snelheid waarmee de producten/diensten kunnen vermarkt worden fout werd ingeschat?
-
Hoe bewerkstelligen om niet teveel cash te verbranden in deze fase?
-
Hoe best de behoeften van de klanten zo goed mogelijk inschatten en in beeld brengen?
-
Hoe kan de onderneming die behoeften op een rendabele manier beantwoorden?
-
Hoe zal de onderneming zich blijven onderscheiden van haar concurrenten?
Aandachtspunten
-
Volop focussen op het ontwikkelen van een klantenportfolio en op het verwerven van een positie op de markt
-
Een gezonde kasstroom nastreven
-
Financieringsbehoeften en uitgaven zeer goed in de gaten houden – dagelijks
-
Business plan en business model laten doorlichten om te toetsen of de onderneming hiermee op het juiste spoor zit en de balans goed zit
-
Timmeren aan een structuur die zal toestaan om de bedrijfsdoelstellingen te realiseren
Fase 3 - Groei
De onderneming heeft zich ondertussen een plaats op de markt veroverd. Klanten en inkomsten gaan in stijgende lijn, evenals de opportuniteiten en problemen of knelpunten. Er worden degelijke winsten gegenereerd, maar dit is ook de concurrentie niet ontgaan.
Uitdagingen
-
Hoe omgaan met het dagelijks fenomeen van de opportuniteitskost?
-
Hoe best de tijd en middelen verdelen over de vele opportuniteiten en problemen?
-
Hoe best verder professionaliseren en optimaliseren in functie van de groei van de organisatie?
-
Hoe best nieuwe kennis en vaardigheden vergaren om de groeipijnen te overwinnen?
-
Degelijk beheer is nu meer dan ooit van cruciaal belang.
Aandachtspunten
-
Er is noodzaak aan meer structuur en formele beleidslijnen in functie van de groei
-
Er is noodzaak aan betere financiële- en beheersinstrumenten die degelijk dienen geïmplementeerd te worden
-
Strategie en business plan dienen verder aangescherpt te worden in functie van de opportuniteiten
-
Versterking van de marktpositie door duidelijke onderscheiding van de concurrentie nastreven
-
Zoeken en ontwikkelen van kundige medewerkers om mee de ontwikkeling van de onderneming te bewerkstelligen
-
Nieuwe financieringsbronnen kunnen aangesproken worden: banken, winsten, partnership, subsidies en leasing van activa
Virto adviezen en diensten
-
opmaak ondernemingsplan
-
opmaak financieel plan
-
analyse sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen
-
opmaak strategisch meerjarenplan
-
opmaak business model
-
ondernemingsscan (financieel & operationel)
-
opmaak financieel controlesysteem
-
opmaak balanced scorecard
-
opmaak kostencalculatiemodel
-
opmaak model kasplanning & cash flow
-
ontwikkeling bedrijfspolicies
-
doorlichting en opzetten verkooporganisatie
-
analyse distributiekanalen
-
independent business review
-
opportuniteitsanalyse
-
haalbaarheidsstudies
-
rendabiliteitsstudies
-
investeringsanalyses
-
business case development support
-
project management
-
interim management
-
financieringsbegeleiding
-
valuations & business modeling
-
groeistrategie (doorontwikkeling)
-
business process optimization
-
cost optimization/reduction
-
procurement rationalization
-
portfolio rationalization
-
zoeken naar investeerders / fund raising
-
transformatiestrategie en begeleiding
-
working capital optimisation
-
kennismanagement opzet & beheer
Mature
Fase 4 - Maturiteit
De onderneming heeft zich ontwikkeld tot een mature marktspeler met een loyaal klantenbestand. De omzetgroei is niet meer zo sterk als voorheen maar nog steeds gezond. Processen binnen de gevestigde organisatie zijn gestoeld op dagdagelijkse routine. Dit is het cruciale moment om verder te optimaliseren in functie van margeverbeteringen. Nonchalance in de bedrijfsvoering is absoluut ongepast en stilstaan is achteruit gaan.
Uitdagingen
-
Hoe de onderneming als gevestigde waarde op de markt verder blijven onderscheiden en blijven heruitvinden?
-
Hoe best de concurrentie op een afstand blijven houden?
-
Hoe omgaan met nieuwe concurrenten?
-
Hoe omgaan met mogelijke fluctuaties in de economie en het politiek-sociale klimaat en de impact hiervan op onze organisatie?
-
Hoe omgaan met wijzigingen in de smaken of het bestedingspatroon van de klanten?
Aandachtspunten
-
Een mature organisatie dient zich voortdurend zelf in vraag te durven stellen en zichzelf blijven toetsen aan wijzigingen van de markt(spelers)
-
Focus op productiviteitsverbetering en verhoging van de algemene performantie
-
Continu procesverbeteringen doorvoeren om verder succesvol te concurreren
-
Zoeken naar en implementeren van verdere automatisering en outsourcing/offshoring mogelijkheden voor verhoging van marge en rendement
-
Exploreren van de gunstigste financieringsbronnen (winsten, banken, investeerders en subsidies)
Virto adviezen en diensten
-
independent business review
-
opportuniteitsanalyse
-
haalbaarheidsstudies
-
rendabiliteitsstudies
-
investeringsanalyses
-
business case development support
-
project management
-
interim management
-
financieringsbegeleiding
-
valuations & business modeling
-
groeistrategie doorontwikkeling
-
business process optimization
-
cost optimization / reduction
-
procurement rationalization
-
portfolio rationalization
-
transformatiestrategie en begeleiding
-
working capital optimisation
-
kennismanagement opzet & beheer
-
opzetten Lean organisatie
Expand
Fase 5 - Expansie
Deze fase kenmerkt zich door het exploreren van nieuwe groeiopportuniteiten in andere markten en door middel van andere distributiekanalen. Vaak is dit een doelbewuste keuze om een groter marktaandeel te verwerven op nieuwe afzetmarkten en zodoende nieuwe inkomstenstromen aan te boren.
Uitdagingen
-
Hoe omgaan met de mature thuismarkt en een stagnatie in de groei van de onderneming binnen die thuismarkt?
-
Hoe best nieuwe afzetmarkten aanboren? Klopt dit dan nog met het business plan, financiering en business model van de onderneming?
-
Hoe best bedrijfsovernames doen? Hoe tewerk gaan? Hoe de beste overnamekandidaten bepalen?
-
Hoe een acquisitie best in mijn bestaande business integreren? Hoe de synergievoordelen maximaliseren ?
-
Hoe een correcte waarde bepalen voor een overname? Hoe kan een bedrijfsovername best gefinancierd worden?
-
Hoe best omgaan met de risico’s van mogelijke expansie en diversificatie – het ontginnen van onbekende werelden
-
Aandachtspunten
-
Nieuwe producten of diensten introduceren op bestaande markten of de bestaande activiteiten uitbreiden naar nieuwe markten
-
Nieuw klantenpotentieel aanboren en de “share of wallet” trachten te verhogen;
-
Mogelijke (internationale) acquisities dienen best complementair te zijn met de bestaande business
-
Elke sprong in het onbekende vraagt doordachtheid en een degelijke planning van mensen en middelen
-
Ondoelmatig beheer van nieuwe risico’s kan desastreuze gevolgen voor de hele organisatie hebben
-
Er is vermoedelijk een grote behoefte aan nieuwe kennis en vaardigheden om de expansie te ondersteunen
-
Financiering is mogelijk via banken, joint ventures, partnerships, licenties, nieuwe investeerders, subsidies
Fase 6 - Inkrimping / Crisis
Neerwaartse bewegingen in de conjunctuur; neerwaartse trends inzake marktcondities of politieke instabiliteit kunnen een sterke negatieve impact hebben op de inkomsten en winsten van de onderneming. Voor organisaties die hun huis niet op orde hebben kunnen sterke neerwaartse invloed zelfs nefast zijn.
Uitdagingen
-
Hoe omgaan als onderneming met een krimpende markt?
-
Hoe reageren als onderneming op een crisissituatie en dalende omzet en dito marges?
-
Hoe lang kan de onderneming overleven met negatieve kasstromen en hoe kan de onderneming zich daar tegen wapenen?
Aandachtspunten:
-
Zoeken naar nieuwe opportuniteiten/partnerships en een gedegen risicobeleid voeren;
-
Kostenbesparingen en optimalisaties van het werkkapitaal doorvoeren
-
Bestendigen van de kasstromen en middelen die niet “mission critical” zijn te gelde maken
-
Omvorming van de strategie in functie van overleven en de organisch tactisch en operationeel hiertoe te mobiliseren
-
Financiering via eigenaars, leveranciers en klanten uitdiepen
Fase 7 - Exit
Deze fase kan de mogelijkheid bieden om de jaren van hard werk verzilverd te zien via een verkoop van aandelen en/of activa. In een minder gunstig scenario kan dit eveneens het failissement en sluiting van de onderneming inhouden.
Uitdagingen
-
Hoe de onderneming of een onderdeel ervan best voorbereiden op een verkoop of uitstap in functie van de maximalisatie van de verkoopwaarde?
-
Hoe waarborgen dan de mensen met de juiste kennis, ervaring en vaardigheden hiertoe aan boord zijn?
-
Welke kennis en ervaring/expertise zijn hier trouwens voor nodig?
-
Hoe de meest voordelige fiscale structuur voor een exit bewerkstelligen?
-
Hoe best omgaan met de financiële- en psychologische aspecten van een teloorgang en sluiting?
Aandachtspunten
-
De organisatie (laten) klaar maken voor een exit is van fundamenteel belang in functie van de waardering van de onderneming
-
Grondige screening van de operaties, het management, zakelijke hordes kunnen in functie van passende maatregelen de waarde voor een koper opdrijven
-
Een degelijk en gefundeerd transitieplan is een must voor een feilloze afwikkeling
-
Zorg voor een betrouwbare en ervaren partij voor de waardering van de onderneming
-
Overleg en plan met financiële adviseurs de fiscaal meest interessante manier om de onderneming te verkopen of te ontbinden.
Virto adviezen en diensten
-
independent business review
-
opportuniteitsanalyse
-
haalbaarheidsstudies
-
rendabiliteitsstudies
-
investeringsanalyses
-
business case development support
-
project management
-
interim management
-
financieringsbegeleiding
-
valuations & business modeling
-
groeistrategie doorontwikkeling
-
business process optimization
-
cost optimization / reduction
-
procurement rationalization
-
portfolio rationalization
-
begeleiding herstructurering
-
transformatiestrategie en begeleiding
-
zoeken naar overnamekandidaten
-
begeleiding contractonderhandelingen (m&a)
-
begeleiding overnames
-
due diligence (buy-side)
-
begeleiding integratie na overname
-
begeleiding realisatie synergie na overname
-
verkoop van bedrijfsonderdelen
-
exit readiness
-
information memorandum bij verkoop
-
carve-out support services
-
asset divestment
-
sale & lease-back (asset management)
-
working capital optimisation
-
kennismanagement opzet & beheer
-
opzetten Lean organisatie