Email: haat- of liefdeverhouding?
Welke verhouding heb jij met je email? Ben je eerder het type van een lege inbox, die de verleidingsdrang om nieuwe mails te checken kan weerstaan? Of durf je toegeven dat je overvolle mailbox je stress geeft, waardoor de balans naar een haatverhouding overslaat?
Sinds de intrede van mail bij het grote publiek is er veel veranderd in het bedrijfsleven. Communiceren tussen ondernemingen is grotendeels herleid tot het informelere, digitale postverkeer. Maar ook onderling tussen collega's is het persoonlijke contact hierdoor op de achtergrond terecht gekomen.
Positief of negatief? Je kan het langs meerdere kanten bekijken. Door het versturen van een mail naar je collega ben je niet tot een "koetjes en kalfjes" gesprek verleid waardoor je kan doorwerken aan je taak. Of het over en weer mailen neemt meer tijd in beslag dan even bij je collega binnen lopen om het onderwerp te bespreken. Zo heeft iedereen er zijn eigen mening over.
Behoor je momenteel tot de groep waarbij email eerder een negatieve klankkleur heeft? Zorg voor een verandering in je emailrelatie met volgende tips:
1. Maak van je inbox geen werkplek, m.a.w. sluit je mail tussendoor af en open deze op enkele vaste tijdstippen.
2. Zet pop-ups en geluiden van binnenkomende mails uit waardoor je niet gestoord wordt in de taak die voor je ligt.
3. Denk na over het gebruik van CC in je mailing en wanneer doe je een "reply to all"?
4. Creëer een lege inbox waardoor het overzicht op binnenkomende mails en opdrachten steeds behouden blijft. Zo vallen er geen lijken uit de kast.
5. Een mailbericht is niet dringend waardoor een antwoord binnen de 24h heel aanvaardbaar is.
6. Verwerk je mails tot taken, waarmee je later aan de slag gaat.
Misschien is het opstellen van een emailbeleid binnen je onderneming wel een volgende stap naar een verzoening? Alvast veel succes met het herstellen van je relatie.