Strategisch advies
Uitdaging
Strategie is essentieel voor de bedrijfsvoering. Het belang hiervan wordt echter vaak onderschat omdat het begrip “strategie” voor menigeen niet tastbaar genoeg is.
Resultaat is dat er (te) weinig aandacht aan het formuleren en toetsen van de bedrijfsstrategie besteed wordt. Nochtans is net die strategie het bepalende element voor de coördinatie van het handelen van de onderneming op lange termijn en ook voor de handelingen van morgen. De strategie en visie zijn het fundament voor het behalen van de doelstellingen van de organisatie. Bij gebrek aan een degelijke strategie; of wanneer de gekozen strategie niet past binnen de markt waarin men zich als organisatie begeeft; of wanneer deze niet consistent is met de eigen capaciteiten, uit zich dat regelmatig in:
-
desoriëntatie;
-
non-conformiteit;
-
(interne) tegenstrijdigheden; en
-
bedroevende resultaten.
Zowel het management alsook de medewerkers zijn de draad kwijt, simpelweg omdat men niet (meer) weet welke koers men moet varen.
Aanpak
Zonder strategie is er voor niemand binnen de organisatie een duidelijk beeld van waar men naar toe wil.
Zal de gekozen strategie bovendien wel de juiste keuze zijn voor het behalen van die doelen die men voor ogen had?
Via een serie van workshops werken we samen met u, uw management en desgevallend uw vertrouwelingen om stap voor stap uw strategie te (her)ontdekken en de onderneming hierop te toetsen.
We gaan samen kijken naar uw organisatie zelf, alsook naar de markt waarin u opereert, uw concurrenten, uw klanten, en andere belanghebbenden. We analyseren samen alle facetten die invloed uitoefenen op uw organisatie en haar resultaten aan de hand van beproefde tools en specifieke vaardigheden. We toetsen samen of de bedrijfsstrategie ‘klopt’.
Als laatste stap in het proces formuleren we samen de transformatie en het actieplan die de aangepaste of verfijnde bedrijfsstrategie vorm zal geven.
-
we analyseren de probleemstelling
-
we formuleren veranderingsadviezen
-
we ontwikkelen een transformatie- en implementatieplan
-
we zetten elke stap op basis van onze gezamenlijke bevindingen doorheen de workshops
-
we ontwikkelen aldus een strategie die afgestemd is op uw organisatie en de bedrijfsdoelstellingen en die duurzaam is
-
we zorgen ervoor dat die strategie gekend is, en gedragen wordt door alle betrokken binnen uw organisatie
-
we verhogen aldus de professionaliteit van de onderneming en diens kansen op succes
Strategie en visie als motor voor succes
Bedrijfsstrategie wordt meestal gedefinieerd als de wijze waarop de organisatie haar doelstellingen nastreeft en op een manier die consistent is met de eigen middelen en competenties een antwoord biedt aan opportuniteiten, uitdagingen en bedreigingen, en zich zodoende onderscheidt van haar concurrenten.
Een strategische visie moet dus zo rationeel mogelijk zijn en moet perfect afgestemd zijn op de eigen mogelijkheden. Ze moet bovendien voortdurend kunnen inspelen op de natuurlijke evolutie en veranderlijke invloeden van buitenaf.
Enkel bij eenheid van strategie, visie en handelen kan de onderneming succesvol opereren in al haar geledingen.
Iedere uitdaging is zo uniek als haar oplossing. Contacteer ons derhalve voor een vrijblijvend onderhoud om uw specifieke uitdagingen te bespreken.
"If one doesn't know to which port one is sailing, no wind is ever favourable"
Lucius Annaeus Seneca
Oplossing
De strategie moet dus als het ware (her)ontdekt worden – afgetoetst worden aan de realiteit van de bedrijfsvoering. Hierbij worden vaak nieuwe facetten ontdekt die het verschil kunnen maken.
Desgevallend moet de bedrijfsstrategie geherdefinieerd worden en aangepast worden, bijvoorbeeld omwille van gewijzigde marktomstandigheden. En niet in het minst dient dan ook een aanpassing van het business model hierop te volgen, want dit is de tactische en operationele invulling van strategie en visie.
Enkele mogelijke pistes:
-
een strategische planning traject waarbij de integrale strategie en al haar fundamentele componenten ge(her)definieerd worden;
-
een transformatie naar een vernieuwd, waardevol en duurzaam business model dat beter is aangepast aan de nieuwe tijden;
-
een opportuniteitsanalyse waarbij na analyse van groeideterminanten een actieplan wordt ontwikkeld om de groei te versnellen;
-
op doordachte wijze afstoten van delen van de onderneming die niet (meer) passen binnen het bedrijfsmodel door verkoop van die delen;
-
verantwoorde acquisities van andere bedrijven die complementair zijn en het bedrijfsmodel en de groei versterken;
-
een haalbaarheidsstudie die de economische en financiële haalbaarheid van een investering of project onderzoekt
-
...
Belangrijk is echter dat men een strategie en visie bekomt die afgestemd is met de capaciteiten en middelen van de organisatie, en die op gepaste en continu wijze een sluitend antwoord kan bieden op wijzigende marktomstandigheden.