top of page

Grow

Grow
Mature
Expand
Fase 1 - Kiem

 

 

De kiemfase staat voor het prille begin van de levenscyclus – wanneer er enkel nog maar sprake is van een zakelijk idee, concept of opportuniteit. Dit is de wieg van een nieuwe onderneming of organisatie.

 

Uitdagingen

  • Hoe het idee omvormen tot een leefbaar concept met groei- en winstperspectieven?

  • Hoe als organisatie structureel opportuniteit nastreven en de markt benaderen?

  • Hoe de onderneming op doordachte wijze positioneren als nieuwe speler op de markt?

  • Hoe het idee en de benodigde structuur financieren?

  • Wat wil de onderneming bereiken en nastreven? Omzet? Winst? Waarde? Naambekendheid?

  • Welke digitale tools heb ik nodig in mijn startend bedrijf?

 

Aandachtspunten:

  • Het idee moet zich kristalliseren in een business plan dat aansluit met de beschikbare kennis en vaardigheden

  • Nadenken over een toekomstige structuur en het business model

  • Opstellen van een gedegen ontwikkelplan en inschatten van de financieringsnoden

  • Zorgvuldig plannen waar de onderneming binnen 5 tot 10 jaar wil staan en hoe ze dit zal bewerkstelligen

  • Veilig stellen van mogelijke financieringsbronnen (eigenaars, vrienden en familie, leveranciers, klanten en via subsidies)

Fase 2 - Opstart

 

 

De onderneming is ondertussen opgericht en bestaat als legale entiteit. Goederen en/of diensten zijn in productie en de eerste klanten zijn een feit.

 

Uitdagingen

  • Hoe tewerk gaan als de financieringsbehoefte werd onderschat?

  • Wat dient er aangepast te worden als de snelheid waarmee de producten/diensten kunnen vermarkt worden fout werd ingeschat?

  • Hoe bewerkstelligen om niet teveel cash te verbranden in deze fase?

  • Hoe best de behoeften van de klanten zo goed mogelijk inschatten en in beeld brengen?

  • Hoe kan de onderneming die behoeften op een rendabele manier beantwoorden?

  • Hoe zal de onderneming zich blijven onderscheiden van haar concurrenten?

  • Hoe organiseer ik de verschillende taken die op me afkomen?

 

Aandachtspunten

  • Volop focussen op het ontwikkelen van een klantenportfolio en op het verwerven van een positie op de markt

  • Een gezonde kasstroom nastreven

  • Financieringsbehoeften en uitgaven (dagelijks) nauwgezet opvolgen

  • Business plan en business model doorlichten om te toetsen of de onderneming hiermee op het juiste spoor zit en de balans goed zit

  • Timmeren aan een structuur die zal toestaan om de bedrijfsdoelstellingen te realiseren

  • Als opstarter moet je in alle markten thuis zijn, niet enkel je core business. Organiseer alle aspecten voldoende zodat dat er geen lijken uit de kast vallen.

Fase 3 - Groei

 

 

De onderneming heeft zich ondertussen een plaats op de markt veroverd. Klanten en inkomsten gaan in stijgende lijn, evenals de opportuniteiten en problemen of knelpunten. Er worden degelijke winsten gegenereerd, maar dit is ook de concurrentie niet ontgaan. 

 

Uitdagingen

  • Hoe omgaan met het dagelijks fenomeen van de opportuniteitskost?

  • Hoe best de tijd en middelen verdelen over de vele opportuniteiten en problemen?

  • Hoe best verder professionaliseren en optimaliseren in functie van de groei van de organisatie?

  • Hoe best nieuwe kennis en vaardigheden vergaren om de groeipijnen te overwinnen?

  • Is mijn structuur klaar voor deze snelgroeiende digitale maatschappij?

 

Aandachtspunten

  • Noodzaak aan meer structuur en formele beleidslijnen in functie van de groei

  • Noodzaak aan betere financiële- en beheersinstrumenten die degelijk dienen geïmplementeerd te worden

  • Strategie en business plan dienen verder aangescherpt te worden in functie van opportuniteiten

  • Versterking van de marktpositie door duidelijke onderscheiding van de concurrentie na te streven

  • Zoeken en ontwikkelen van kundige medewerkers om mee de ontwikkeling van de onderneming te bewerkstelligen

  • Nieuwe financieringsbronnen kunnen aangesproken worden: banken, winsten, partnership, subsidies en leasing van activa

     

 

Virto adviezen en diensten

 

  • opmaak ondernemingsplan

  • opmaak financieel plan

  • analyse sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen

  • opmaak strategisch meerjarenplan

  • opmaak business model

  • ondernemingsscan (financieel & operationel)

  • opmaak financieel controlesysteem

  • opmaak balanced scorecard

  • opmaak kostencalculatiemodel

  • opmaak model kasplanning & cash flow

  • ontwikkeling bedrijfspolicies

  • doorlichting en opzetten verkooporganisatie

  • analyse distributiekanalen

  • independent business review

  • opportuniteitsanalyse

  • haalbaarheidsstudies

  • rendabiliteitsstudies

  • investeringsanalyses

  • business case development support

  • project management

  • interim management

  • financieringsbegeleiding

  • valuations & business modeling

  • groeistrategie (doorontwikkeling)

  • business process optimization

  • cost optimization/reduction

  • procurement rationalization

  • portfolio rationalization

  • zoeken naar investeerders / fund raising

  • transformatiestrategie en begeleiding

  • working capital optimisation

  • kennismanagement opzet & beheer

  • digitale organisatie

  • persoonlijke effectiviteit en efficiëntie

  • opzetten clean desk-clean disk principe

bottom of page